Bestuur: in het kort

Waar houdt het bestuur zich nou zoal mee bezig? Dat vind je vanaf nu terug in de rubriek ‘Bestuur: in het kort’ in de vorm van een aantal puntsgewijze onderwerpen die in de afgelopen periode aan bod zijn gekomen óf onder de noemer ‘Bestuur: langer van stof’, waarin we wat uitgebreider ingaan op één van die onderwerpen. We proberen de meest relevante en interessante onderwerpen te delen, het zal nooit uitputtend zijn.

Heb je ergens een vraag of opmerking over? Spreek ons – Jur (voorzitter), Mariska (penningmeester), Ronald, Frans, Richard of Fenne (secretaris) – gerust ‘in het echt’ aan of stuur een mailtje naar bestuur@akv-vriendenschaar.nl

Eind december 2023 – eind januari 2024 in het kort:

  • Zaalwacht jeugd: naar aanleiding van het vorig jaar geïntroduceerde vrijwilligersbeleid is einde jaar besloten de zaalwacht voor de jeugd per 2024 over te zetten naar de ouders van desbetreffende teams. Eind december stond in het teken van de communicatie hierover, het maken van een goede handleiding, het organiseren van inwerkmomenten en het maken van de indeling. In januari stonden de eerste diensten op het programma. Tot nu toe gaat dit heel goed; aan het einde van de zaalperiode evalueren we deze inzet met de betrokken ouders.
  • Samenstelling bestuur: eind oktober vorig jaar lieten we al weten dat Mariska het stokje als penningmeester zou overnemen van Richard (na instemming tijdens de a.s. ALV is dit natuurlijk pas écht officieel). Richard blijft voorlopig als algemeen lid betrokken binnen het bestuur, wat goed uitkomt: Frans stopt na dit seizoen als algemeen lid van het bestuur. Tegelijkertijd zijn we toch ook hard op zoek naar aanvulling: Jur stopt na dit seizoen als voorzitter. We voeren hierover met dezen en genen gesprekken, tot nu toe nog zonder resultaat.
  • Overzicht functies en rollen Sportlink: vrijwel de hele ledenadministratie als wedstrijdindeling verloopt tegenwoordig via Sportlink, maar tegelijkertijd bestaat hierover buiten het kleine clubje dat hiermee werkt om weinig kennis. Daarom is er, onder andere samen met beheerders Rob en Cor, vanuit het bestuur een opzet gemaakt voor een overzicht of handleiding Sportlink, om centraal vast te leggen wat we via dit programma regelen, hoe en door wie. De rollen ‘beheer’, ‘ledenadministratie’ en ‘wedstrijdsecretaris/TC’ liggen hierin nu vastgelegd; de rol ‘penningmeester’ zal hieraan nog worden toegevoegd.
  • VOG-aanvragen via eHerkenning: voor VOG’s voor onze vrijwilligers maakten we eerder gebruik van een niet-officieel, door onszelf opgesteld formulier; VOG’s zijn over het algemeen vrij duur. In het voorjaar van 2023 ontdekten we de optie voor het gratis aanvragen van VOG’s via eHerkenning voor sportverenigingen. Goedkeuring voor de aanvraag van verenigingsbrede eHerkenning (op het juiste niveau) liet lang op zich wachten, maar inmiddels is – via scheidsrechters in opleiding Pim en Sander – een proef gedraaid met het aanvragen van dergelijke VOG’s en die is geslaagd! De VOG’s hangen nu in eerder genoemd programma Sportlink. We kunnen nu een werkwijze gaan uitrollen om voor al onze vrijwilligers een officiële VOG te laten registreren.